Sveiki! Mēs lietojam sīkdatnes.

Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, mainot pārlūkprogrammas iestatījumus un izdzēšot saglabātās sīkdatnes. Uzziniet vairāk par sīkdatnēm mūsu Privātuma politikā.

Aktualitātes

KAS TAD BIJA?: Holokausta ēnā

28.11.2023.

KAS TAD BIJA?: Holokausta ēnā

Holokausts ir lielākā masu slepkavība, kas jebkad notikusi Latvijā. 1941. gada otrajā pusē nacisti un vietējie kolaboracionisti iznīcināja lielāko daļu Latvijas ebreju kopienas. Gāja bojā 72 000 Latvijas ebreju no 92 000, kas mūsu zemē dzīvoja pirms okupācijas. Latvijā tika nogalināti arī 20 000 ārzemju ebreju, ko nacisti transportēja no dažādām Eiropas zemēm. Slepkavošana sākās uzreiz pēc Vācijas bruņoto spēku ienākšanas Latvijas teritorijā 1941. gada jūnijā. Līdz oktobrim nacisti un vietējie kolaboracionisti nogalināja apmēram 30 000 ebreju, galvenokārt lauku apvidos uz mazpilsētās. Sevišķi asiņainas dienas bija 1941. gada 30. novembris un 8. decembris, kad Rumbulā tika nošauti 25 000 Rīgas geto ieslodzīto cilvēku un 1000 no Vācijas atvesto ebreju. Koncentrācijas nometnēs un slēptuvēs holokaustu pārdzīvoja nepilni 2000 Latvijas ebreju. Savas dzīvības izglāba arī tie 20 000, kas pēc vācu – padomju kara sākuma 1941. gada vasarā no Latvijas bēga uz Padomju Savienību.

Nacistiskā okupācijas vara ienāca Latvijā ar gatavu plānu, kā nošķirt ebrejus no sabiedrības, izolēt un visbeidzot iznīcināt. Plāna ideju nacisti bija izstrādājuši okupētās Polijas teritorijā 1939. gada rudenī. Vispirms, piedraudot ar nāves sodu, nāca pavēle reģistrēties. Ebrejiem lika vākt sagrauto namu drupas. Lai ebrejus varētu atpazīt sabiedriskās vietās, viņiem uz apģērba lika nēsāt dzeltenu sešstarainu zvaigzni. Strauji ieviesa daudzus diskriminējošus ierobežojumus. Konfiscēja radio, rakstāmmašīnas, velosipēdus un citus satiksmes līdzekļus, aizliedza pārvietoties pa trotuāriem, liedza uzturēties pludmalēs un parkos. Ebrejiem izveidoja atsevišķus veikalus, kur katram cilvēkam bija paredzēta tik maza pārtikas deva, ka ar to iztikt nevarēja. Presē apzināti tika veidots vispārināts un maldinošs priekšstats, ka visi ebreji vainojami komunistu režīma noziegumos.

Izslēgšanu no sabiedrības noslēdza geto izveide. Latvijas teritorijā tādus izveidoja trīs — Rīgā, Daugavpilī un Liepājā. Līdz 1943. gada rudenim tur bija ieslodzīti ebreji, kam nacisti pagaidām ļāva dzīvot, lai izmantotu kā darbaspēku. Pēc visu geto slēgšanas 1943. gada novembrī vēl dzīvi palikušos iemītniekus pārveda uz Mežaparka koncentrācijas nometni Rīgā. 1944. gada martā tur bija ieslodzīti nepilni 12 000 ebreju. Augustā lielāko daļu ieslodzīto no turienes pārveda uz nāves nometni Aušvicā un koncentrācijas nometnēm Štuthofā un Hamburgā, kur lielākā daļa gāja bojā.

Holokaustu noteica nacistu režīma ideoloģija un politika. Galvenie lēmumi un rīkojumi nāca no Vācijas amatpersonām. Taču tos īstenoja ne tikai SS,  vācu bruņoto spēku un policijas personāls, bet arī vietējie kolaboracionisti. Ar ebreju slepkavošanu Latvijā sistemātiski nodarbojās latviešu palīgpolicijas vienības V.Arāja un M.Vagulāna vadībā. Bija arī mazākas grupas un indivīdi, kas piedalījās atsevišķās slepkavībās. Ne vienmēr tās vadīja un kontrolēja vācu virsnieki. Slepkavības Latvijas lauku novados un mazpilsētās maz dokumentētas, jo pamatā bija mutiskas pavēles un rīkojumi. Nacistu mērķis bija radīt iespaidu, ka slepkavošana ir spontāna vietējo iedzīvotāju iniciatīva. Tas netika sasniegts, Latvijā grautiņus izraisīt neizdevās. Taču slepkavošana, aplaupīšana un pazemošana notika. Tas skāra visus ebrejus. Trešā daļa Latvijas ebreju gāja bojā no savu līdzpilsoņu raidītām lodēm. Tiesa, tas notika okupācijas apstākļos un nacistu īstenotās politikas ietvaros. Vēsturnieks un holokausta pārdzīvotājs Marģers Vestermanis uzskata, ka apmēram 1000 Latvijas pilsoņu tiešā veidā piedalījās ebreju slepkavošanā. Katrs no tiem personiski nogalināja kādus cilvēkus.

Taču Latvijā bija arī varonīgi cilvēki, kas pretojās nacistu iznīcināšanas politikai. Zināmi 520 ebreju glābēju vārdi un 790 glābšanas gadījumi. Cilvēkiem, kas, neprasot atlīdzību, riskējuši ar savu dzīvību un glābuši ebrejus, holokausta memoriālais komplekss un izglītības centrs “Yad Vashem” Izraēlā piešķir titulu “Taisnīgais starp tautām”. Latvijā to saņēmušas 136 personas. Šie cilvēki bija gatavi riskēt ar savu dzīvību un brīvību, lai glābtu līdzcilvēkus.

Raidījumu vada Latvijas Okupācijas muzeja vēsturnieki Dr.hist. Gints Apals un Dr.hist. Edvīns Evarts.

Kurzemē ebreji sāka apmesties 16. gadsimta beigās, bet 17. gadsimtā jau veidojās nelielas kopienas. Ieceļošana notika no Polijas – Lietuvas kopvalsts, kā arī no Ziemeļvācijas. 18. gadsimtā pastāvīgas ebreju kopienas radās arī Latgalē, bet Rīgā ebreji sāka uzturēties gadsimta beigās. Pēc visas Latvijas teritorijas iekļaušana Krievijas impērijā ebreju dzīve stabilizējās. Taču tas bija saistīts ar diskrimināciju. Ilgstoši ebreji nedrīkstēja nodarboties ar lauksaimniecību un iegūt zemes īpašumus. Absolūts vairākums bija amatnieki vai tirgotāji. 

Ierobežojumi pakāpeniski tika mīkstināti. Pirmā pasaules kara priekšvakarā Latvijas teritorijā dzīvoja jau 190 000 ebreju. Lielākie centri bija Daugavpils un Rīga. Taču kara laikā šis skaitlis samazinājās apmēram par 100 000 . Līdz ar frontes tuvošanos ebreji evakuējās, bet daļu varas iestādes deportēja uz Krieviju, jo turēja aizdomās par simpātijām pret Vāciju. 

Latvijas ebreju kopiena veidojās neatkarīgas valsts apstākļos, taču tas prasīja laiku. Dažādo ebreju grupu konsolidācija vienotā kopienā palika nepabeigta. Taču ebreji piedalījās valsts tapšanas procesos. 1919. gada jūlijā jurists Pauls Mincs kļuva par Pagaidu valdības locekli, iegūstot valsts kontroliera amatu. Vismaz 1000 ebreju piedalījās Neatkarības karā. Neatkarīgā Latvijā ebreji ieguva tādas pašas tiesības kā citi pilsoņi. Ebreju politiskās aktivitātes līmenis bija diezgan augsts. Darbojās ebreju skolas, organizācijas un politiskās partijas. 

Latvijas valstī nebija ebreju diskriminācijas, tomēr izpaudās antisemītiski aizspriedumi, tie parādījās arī presē. Praksē izpaudās profesionāla segregācija. Ebreji darbojās galvenokārt privātajā sektorā – tirdzniecībā, rūpniecībā, amatniecībā, finanšu pakalpojumos un brīvajās profesijās. Valsts ierēdņu un virsnieku vidū ebreju faktiski nebija. Antisemītisko ideju izplatību sekmēja ebreju kopienas ekonomiskā augšupeja. Labējiem nacionālistiem šī tendence likās esam pretrunā ar latviešu valsts ideju. Visradikālākajā formā 30. gadu pirmajā pusē to pauda organizācija “Pērkoņkrusts”, kas aicināja boikotēt ebreju uzņēmumus. 

1934. gada 15. maija apvērsums ieviesa korekcijas politiskajā un sabiedriskajā dzīvē. Politiskās partijas tika slēgtas. Taču Kārļa Ulmaņa valdība neiebilda pret cionistu aktivitātēm un izceļošanu uz Palestīnu. Kopumā, neskatoties uz cenzūru, ebreju kopienas sabiedriskā un reliģiskā dzīve turpinājās samērā netraucēti. Latvijā nebija iespējama vardarbība pret ebrejiem. Latvijas valsts to nepieļāva, antisemītisms nekad netika pacelts valsts politikas līmenī. Otrā pasaules kara priekšvakarā Ulmaņa režīms deva iespēju vairāk nekā 1000 Vācijas un Austrijas ebrejiem ieceļot Latvijā, lai glābtos no nacistu terora. 

1941. gada vasarā nacistu okupācijas vara ienāca Latvijā ar gatavu plānu, kā nošķirt ebrejus no sabiedrības un visbeidzot iznīcināt viņus. Vispirms, piedraudot ar nāves sodu, sekoja pavēle reģistrēties. Ebrejiem lika vākt sagrauto namu drupas. Lai ebrejus publiskā telpā varētu atšķirt, viņiem uz virsdrēbēm lika nēsāt dzelteno Dāvida zvaigzni. Strauji ieviesa dažādus diskriminējošus ierobežojumus. Ebrejiem atņēma radio, rakstāmmašīnas, velosipēdus un citus satiksmes līdzekļus, aizliedza pārvietoties pa trotuāriem, liedza uzturēties pludmalēs un parkos, iepirkties veikalos. Ebrejiem izveidoja atsevišķus veikalus, katram cilvēkam bija paredzēta tik maza pārtikas deva, ka ar to iztikt nevarēja. Avīzēs tika apzināti veidots negatīvs ebreju tēls, ko sasaistīja ar komunistu noziegumiem. Izslēgšanu no sabiedrības noslēdza geto izveide. Latvijas teritorijā tādus izveidoja trīs - 1941.g. Rīgā un Daugavpilī, bet 1942.g. Liepājā.

Pirms Vācijas un PSRS kara sākuma Latvijā dzīvoja 92 000 ebreju, pirms nacistu ienākšanas apmēram apmēram 20 000 no viņiem devās bēgļu gaitās uz Padomju Savienību. Dzimtenē palika apmēram 72 000 ebreju, kas tika pakļauti nacistu genocīdam, ko Latvijā vadīja SS virsnieki Valters Štālekers un Frīdrihs Jekelns. Jau pirmajās kara dienās sākās slepkavību vilnis. Lauku pagastu un mazpilsētu ebreji netika pārvietoti uz geto, viņus nogalināja jau vasaras beigās. Vienlaicīgi arī lielajās pilsētās nošāva tūkstošiem ebreju. Līdz oktobra sākumam Latvijā gāja bojā vairāk nekā 30 000 ebreju. 

Rudenī notika pašas lielākās slepkavības. 1941. gada 30.novembrī un 8.decembrī Rumbulā tika nogalināti 25 000 ebreju no Rīgas geto. Nacisti ļāva pagaidām dzīvot vien darbaspējīgiem un nosacīti veseliem upuriem. 1943. gada novembrī atlikušos geto iemītniekus pārveda uz Mežparka koncentrācijas nometni. 1944.g. martā tur bija ieslodzīti nepilni 12 000 ebreju. 1944. gada augustā ieslodzītos pārveda uz nāves nometni Aušvicā (okupētajā Polijā) un koncentrācijas nometnēm Vācijā, kur lielākā daļa gāja bojā. 

Holokaustā gāja bojā vairāk nekā 70 000 ebreju tautības Latvijas pilsoņu. Izdzīvoja nepilni 2 000, ieskaitot apmēram 500 cilvēkus, kam palīdzēja slēpties citu tautību līdzpilsoņi. Slepkavošanā piedalījās ne vien nacisti, bet arī vietējie kolaboracionisti. Bēdīgi slavenas kļuva Viktora Arāja un Mārtiņa Vagulāna slepkavu komandas, taču holokausta īstenošanā piedalījās arī policijas un pašaizsardzības vienību personāls. Gandrīz puse Latvijas ebreju gāja bojā no savu līdzpilsoņu raidītām lodēm. Šo noziedznieku vainu nemazina tas, ka holokausts kopumā bija nacistu rasu politikas izpausme, kas kļuva iespējama tikai okupācijas apstākļos. 

Raidījuma tapšanu finansiāli atbalsta Kultūras ministrija. Par saturu atbild Latvijas Okupācijas muzeja biedrība.

Other Posts

16.09.2024.

Atskats Muzeja grāmatas prezentācijā

13.09.2024.

Valsts aizsardzības dienesta karavīru iesvēte Godasardzes rotā

11.09.2024.

Muzejā viesojas Kenijas vēstniece

10.09.2024.

Zīmējums Dzejas dienām – pats ar savu stāstu

10.09.2024.

80 gadi kantātei Jelgavas Svētās Trīsvienības baznīcā